Bulgarien..så blev det

Resan började på tisdagen den 26 när vi tog flyget till bulgarien och sunny beach. Flygresan är som vanligt ingen hit när det är så fruktansvärt trångt men annars gick allting bara fint.
Hotellrummet var lite mindre än vi hade tänkt och, för att inte tala om toaletten men men man ska ju inte holka på hotellet hela sin semester.

Onsdag var vi fortfarande rätt så trötta efter resan så efter frukostmötet med reseledarna som berättat om allt som fanns att se och göra
blev att ta det väldigt lugnt och promenera i omgivningarna och titta på allt nick nack som fanns att köpa runtomkring.
Vi bokade en shoppingtur till storstaden Burgas. Eftersom det är semester så åt vi givetvis ute varje dag.

Torsdag tog vi oss ner till flower street och kollade in basaren och de större affärerna. Fanns i kopior i mängd och parti. En del bra andra mindre bra. Men kul är det att handla :) Vi tog oss hem efter många om och men, finns så mycket hotell i sunny beach så dom vet inte själva hur många det är. Och tro mig, det är LÄTT att tappa bort sig mellan hotellen.

Fredag tog vi oss en promenad bort till servicecenret för vi hade bestämt oss för att åka på vinprovning på söndagen och gick nu för att boka in oss. Denna dag tog vi även bussen till nessebar som ligger en liten bit bort från sunny beach. Här var shoppingen toppen och sevärdheterna många.
Vi ville gärna testa det traditionella rätterna så till middag blev det chopska och kavarma. Supergott!

Lördag. Även idag åkte vi ner till basaren och handlade lite smågrejer som vi sett vid vårt förra besök men som vi inte köpte just då. På eftermiddagen tog vi oss ner till den helt underbart fina stranden och doppade oss lite. Trots det varma vädret så var det inte speciellt varmt i varken havet eller poolen. Snarare iskallt. På hemvägen från stranden tog vi oss en öl och tittade på alla semesterfirarna som låg och pressade i solen. Något som vi själva knappt har tålamod till oftast.

Söndag var det vinprovningsdaxs. Vi åkte först till en stad som hette pomorie och besökte ett kloster som hette sankt george. Där fick vi dricka ur en helande källa, fick kika in i kyrkan medans det pågick ett bulgariskt dop och titta på destilleriet där dom gjorde rakia. Sen bar det av till stan där vi fick egen tid att se oss omkring.
Till slut var det daxs att prova viner på isbata vingård. 2 röda och 2 vita. Vi köpte oss en flaska av det godaste vita.

Måndag så tog vi oss en tur till storstaden burgas för att om möjligt hitta ännu bättre shopping trodde vi. Där tog vi dock lite fel. Här fanns nästan bara de riktiga märkesbutikerna och dom var långt ifrån billiga. Men det var roligt att se en storstad i bulgarien på + sidan.

Tisdag och daxs för hemfärd men inte förräns 23.30 på kvällen. Vi hyrde för en extra peng hotellrummet ändå fram tills 22.00 och på så sätt så kunde vi uttnyttja dagen till max. Det blev en sista färd till basaren och restaurangerna nere på stan. Sen tog vi oss en sista runda på nick nack affärerna hemmavid för att till sist slappa på hotellet tills det var dags att åka hem. Hemma var vi inte förräns 04.00 i göteborg och i hemmets lugna vrå landade vi ca 08.00.

På det stora hela så har vi haft en superbra semester med got mat, shopping och slappa dagar i värmen. Helt underbart och vi kan nog tänka oss att åka tillbaka men då till ett hotell med fler *